Fucking Åmål filmanalys

Här är en filmanalys om filmen Fucking Åmål som ni får läsa haha om ni tycker de är kul.

Fucking Åmål

 

Fucking Åmål handlar om två tjejer, Agnes och Elin. Agnes är 17 år och har inga vänner medans Elin är 14 år och jätte populär. Först så är Agnes kär i Elin och lite senare så märker Elin att hon också är kär i Agnes. Men det finns en kille som heter Johan som gillar Elin jätte mycket. Men Elins syster Jessica att hon gillar Johan fast hon är ihop med Markus. Jag tror att den här historien skulle kunna hända i nutid men kanske inte exakt som på filmen men ganska nära. Jag tycker att det mera skulle kunna hända det här en det som var med i hipp hipp hora. För i Hipp hipp hora så var bara Sofie 13 år men så hände allt det där. Men Elin är på fester och år ju 14 år, men på de festerna så är det inte lika hårt. Jag tycker att båda de här filmerna är lika bra fast på olika sätt. Det blir lite trögt med handlingen i Fucking Åmål med Elin och Agnes, det går lite upp och ner för de. Fast de gillade varandra nästan hela filmen. Men de vågade inte säga något till någon för de tyckte att det kändes så konstigt. Min favoritscen i filmen var när Agnes och Elin var på toaletten och skulle gå ut. Alla blev så förvånade och det tyckte jag var kul att se.

Den här filmen gjordes 1998 alltså när jag bara var två år och hipp hipp hora 2004. Men ändå så tycker jag att Fucking Åmål håller i sig i längden och det skulle kännas mer troligt om det som hände i Fucking Åmål skulle hända i verkligheten. Jag har sett den här filmen 3 gånger nu och tycker fortfarande att den är bra. Men det känns ändå inte som en favoritfilm precis. Men ändå. Jag tyckeratt den här filmen känns ganska viktig, att den har en meningsfull betydelse. Att man inte alltid sak tycka och göra som andra att man ska våga vara sig själv. Det tror jag att filmen försöker få fram, att det är viktigt. Jag trodde att Agnes och Elin var lika gamla först, men så var det inte. Agnes var ju tre år äldre men det kändes inte riktigt så.

Jag tycker att båda filmerna kändes ganska lika, fast ändå så var det lite olika handling. Den här filmen utspelar sig ju inte i Stockholm utan som man kanske hör på namnet, i Åmål. Men det känns ganska självklart. De pratar lite annorlunda än stockholmska, det hör man ganska mycket på dialekten. Jag tycker om filmen ganska mycket, den är nog faktiskt lite bättre än hipp hipp hora.

 Slut


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0